<p>Marco Pierik, een man die zijn plek lijkt te hebben gevonden</p>

Marco Pierik, een man die zijn plek lijkt te hebben gevonden

(Foto: TS)

Even voorstellen Marco Pierik

BORNE - “Geen tweedehands goed, maar tweede kans goed”, is de lijfspreuk van de, na een uitgebreide selectieprocedure, nieuwe bedrijfsleider van de Kringloop Borne Marco Pierik. Marco volgt Fred van de Pol op die zeven jaar als bedrijfsleider bij de Kringloop werkzaam was. 

Marco Pierik heeft voor hij deze baan aannam vooral in de sport- en evenementenwereld gewerkt. Hij is 24 jaar mede-eigenaar geweest van sportwijzer.com een bedrijf dat o.a. sportieve en/of recreatieve evenementen organiseert. Nadat hij zijn aandelen had overgedaan aan zijn compagnon is hij bij het Deventer Sportbedrijf gaan werken en nog later in Enschede als teamleider zwembaden. Er hadden 42 mensen op de vacature bij de Stichting Kringloop gereageerd en Marco is maar wat blij dat het bestuur het vertrouwen in hem heeft uitgesproken.

Zijn sociale inslag past uitstekend bij een bedrijf als de Kringloop. “Prachtig om te werken met zo’n groep uiteenlopende mensen”, aldus Marco. Hij zal zich, naast de dagelijkse leiding van het bedrijf, ook gaan bezig houden met het ontwikkelen van nieuwe, duurzame activiteiten, in nauw overleg met het bestuur en personeel. In de kringloopbranche zijn er veel ontwikkelingen gaande rond hergebruik van niet verkoopbare goederen en scheiden van grondstoffen. Nu de drukte rond de verhuizing naar het grote pand aan de Ambachtstraat 26 achter de rug is, komt er weer tijd voor die nieuwe ontwikkelingen. 

Daarnaast is er de doelstelling om arbeidsplaatsen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, werkervaringsplaatsen te bieden, alsmede stageplekken en invulling van tijd voor taakgestraften. er zijn momenteel 10 fte plekken voor 17 personeelsleden en circa 50 vrijwilligers. Marco: “Het is wel een stichting maar het wordt geleid als een bedrijf met een sociale inslag”.
De organisatie kent een zogenaamde not for profit filosofie. Dat wil zeggen dat de uiteindelijke winsten voor het grootste deel terug vloeien naar de gemeenschap. In de afgelopen jaren zijn er vele tienduizenden euro’s geschonken aan projecten en goede doelen in Borne zoals o.a. financiële bijdragen aan het Dierenpark Vogelbuurt, het Stimuleringsfonds, een tillift voor het zwembad, enz. Tijdens een rondleiding door het enorme ‘warenhuis’ -dat het geworden is na de verhuizing van de Bornerbroeksestraat naar het Industrieterrein- straalt het enthousiasme er vanaf bij Marco. Van de milieustraat waar de goederen binnenkomen en gescheiden worden tot de verkoopafdelingen weet hij enthousiast te vertellen hoe de goederen door de medewerkers worden beoordeeld op winkelwaardigheid. Opvallend daarbij is de professionele manier waarop alles in elkaar overloopt. Het aanbod is enorm toegenomen, de modeafdeling bijvoorbeeld is al een winkel op zich. Alle elektrische artikelen zijn getest voor ze in de winkel komen door een uitgebreid team techneuten. Als iets het niet doet gaat het naar een opkoper voor de onderdelen. De enorme trap en de lift midden in de zaak naar de geheel nieuw gebouwde etage zijn delen van het bedrijf waar Marco vol passie over vertelt. Het opnieuw in roulatie brengen van de goederen tegen een goedkope prijs is het doel, maar hoe bepaal je die prijs? Marco: “Er zijn medewerkers die al twaalf jaar of meer ervaring hebben binnen de Kringloop die dit voor hun rekening nemen. Ikzelf begin er ook steeds meer ervaring in te krijgen”. Alles apart prijzen is natuurlijk onbegonnen werk en daarom hebben ze verschillende standaardprijzen ingevoerd. Zo kan het zijn dat een dure merkspijkerbroek net zoveel kost als een minder bekende broek.

Tekst: Tonnie Stegeman

Meer berichten