
Geen water halen uit openbare vijvers
AlgemeenBORNE - Het Waterschap Vechtstromen heeft sinds maandag een officieel verbod ingesteld voor het onttrekken van oppervlaktewater uit openbare vijvers waar geen wateraanvoer mogelijk is.
Voor de gemiddelde Bornenaar klinkt dit wellicht wat vreemd: waarom zou je water uit een vijver halen? Toch zijn er situaties waarin dit gebeurt; zoals agrariƫrs die hiermee hun land mee besproeien, omdat ze bijvoorbeeld niet uit een sloot mogen pompen. Het is namelijk wettelijk niet standaard verbodem om water uit een vijver te halen. Nu dus wel met het onttrekkingsverbod. Dit is nodig omdat bij aanhoudend warm weer het waterpeil te laag zou worden wat nadelig is voor de waterkwaliteit.