Afbeelding

Aanpak van illegaal bijplaatsen afval

Een schone woonomgeving vinden we allemaal fijn. Maar ook in Borne is dit niet altijd een garantie. Er zijn mensen die niet zo netjes omgaan met hun afval. Denk aan het bijplaatsen van zakken bij de containers of zelfs dumpen in het buitengebied. De gemeente komt nu met meer maatregelen om deze problematiek te verminderen.

BORNE - Verkeerd afvalgedrag is een probleem wat helaas zeker niet uniek is in Borne: vrijwel alle gemeenten kampen hier in meer of mindere mate mee. En wanneer dit gebeurt levert het altijd flink wat irritatie op bij omwonenden en andere gebruikers.


De gemeenteraad vroeg het college van Burgemeester en Wethouders afgelopen jaar om strenger te controleren op verkeerd aangeboden afval. Dit is een meervoudige aanpak. Zo plaatst de gemeente onder meer duidelijke borden op plekken waar vaak afval bijgeplaatst is en men zit in op actieve handhaving.


Verder wordt per plek gekeken welke aanpassingen mogelijk zijn. Voor het milieuplein Weerselosestraat/Dorsvloer is al bekend hoe men dit aan wil passen. Dit milieuplein wordt kleiner gemaakt, waardoor het illegaal plaatsen van afval moet verminderen. Andere bekende overlastlocaties zijn de milieupleinen De Bolkshoek, De Höfte en Letterveldweg.


Op de milieupleinen aan de Letterveldweg en de Weerselosestraat/Dorsvloer mag geen verpakkingsafval weggebracht worden. Hier mag dus helemaal geen afval liggen. Inwoners van hoogbouw kunnen bij milieupleinen De Bolkshoek en De Höfte verpakkingsafval in doorzichtige zakken wegbrengen. Hiervoor gelden deze regels:


Vervolgtraject
De gemeente wil de overlast door bijgeplaatst afval terugdringen met een drie-stappenplan.

gemeente wil overlast van bijplaatsing aanpakken


Stap 1 is het duidelijk communiceren over hoe men afval goed kan scheiden en wat waar hoort.


Stap 2 is handhaven op het moment dat er een overtreding geconstateerd wordt. Men kan een flinke boete krijgen.


Stap 3 is de invoering van cameratoezicht als de eerste twee stappen niet werken. De BOA's van de gemeente besteden dit jaar meer duren aan het handhaven van het illegaal bijplaatsen van afval. Uiteraard kunnen ze niet altijd ter plaatse zijn. Ziet u dus zelf iets? Spreek uw buurtgenoot dan aan op de regels.