<p>Verfijnd borduurwerk voor couture; een echt ambacht dat jaren vergt om goed in de vingers te krijgen.</p>

Verfijnd borduurwerk voor couture; een echt ambacht dat jaren vergt om goed in de vingers te krijgen.

(Foto: Shutterstock)

Broderie d’Art centraal in expositie Museum Bussemakerhuis

Vanaf 1 december tot 15 maart is in Museum Bussemakerhuis het prachtige Broderie d’Art van Alina Blasquez en de couture van Puck Jansen te bewonderen. Twee nauw verbonden ambachten smelten samen in deze tentoonstelling, waarin de bezoeker onder andere wordt meegenomen in het volledige proces van een couture jurk. 

BORNE - Alina en Puck betoveren de bezoeker met een fascinerend spel van tule, goudborduurwerk, pailletten, kralen, zijde en veren. Te zien zijn verfijnde en arbeidsintensieve technieken die ontwerpers in grote modehuizen zoals Jan Taminiau, Dolce & Gabbana, Chanel en Dries van Noten toepassen in hun creaties.

Ontwerpster en fotografe Alina Blasquez kwam in 2012 in aanraking met textiel. Na de masterclass Mastering Broderie Art volgde ze aan de gerenommeerde borduurschool Ecole Lesage in Parijs de opleiding haute couture borduren. Een beroemde bakermat waar hoogopgeleide ambachtslieden hun passie doorgeven aan de jongere generatie. Daarna volgde Alina bij Sylvie Dechamps, meester goudborduurster in Frankrijk, meerdere masterclasses. Ze leerde werken met uiterst verfijnde en zeer kostbare materialen zoals die tegenwoordig alleen nog gebruikt worden door de grote modehuizen. 

De techniek kreeg ze onder de knie na jarenlange training. Alina Blasquez laat zich inspireren door patronen en vormen uit de natuur en de texturen van de gebruikte materialen. “Ik wil elk stukje van mijn werk in mijn handen houden. De vele uren en het handwerk die in een kledingstuk zitten, maken iedere creatie tot iets bijzonders. Weven, borduren, breien, lijmen... pijnlijke handen, maar uiteindelijk is het ‘t allemaal waard.” Couturier Puck Jansen specialiseerde zich in dames couture op de Meester Opleiding Coupeur in Amsterdam, waar zij op ambachtelijke wijze de kennis van verfijnd maatwerk leerde. Na haar afstuderen in 2015 werkte ze onder andere freelance voor verschillende modeontwerpers en maakte ze theatrale couture stukken voor artiesten en particulieren. “Ik wil de emotie proeven, een verhaal vertellen. Ik wil de veelzijdigheid van de vrouw benadrukken en het leven in een elegante en organische manier terugzien in mijn werk.”

In de tentoonstelling is zeker aandacht voor het project ‘Birds of a feather’ een kleine, intieme collectie gemaakt door beide kunstenaars. Een creatieve vertaalslag van een nauwe samenwerking tussen borduurster en couturier, twee onafscheidelijk verbonden ambachten.

Meer berichten